Syftet med vården
När är LVM tillämplig?
Typ av missbruk
Fortgående missbruk
Vårdbehov
Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt
Hälsoindikation
Social indikation
Våldsindikation
Anmälningsskyldighet
Läkares anmälningsplikt
Uppgiftsskyldighet
Utredning och ansökan om vård
Socialnämnden inleder utredning
Utredningen
Läkarundersökning och läkarintyg
Polishandräckning
Avslutning av utredning
Delegering av beslut i LVM
Kompletterande beslutanderätt
Ansökan om vård
Omedelbart omhändertagande
Socialnämnden beslutar om omedelbart omhändertagande
Beslut
Verkställighet
Beslutet underställs förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten prövar beslutet
Tidsfrister
Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt
Processföring
Muntlig förhandling
Förhör
Sakkunnig
Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten
Verkställighet
Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet
Vård enligt LVM eller LPT?
Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar
Kommunernas ansvar för missbrukare med psykisk störning
Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården
Psykiatrisk tvångsvård
Huvuddragen i LPT
LVM och eller LPT?
Tillsyn
Kommentarer
Verkställighet
Tvångsvård ges enligt 22 § LVM på hem som är särskilt avsedda att lämna sådan vård. Staten är huvudman för LVM-hemmen. Statens institutionsstyrelse, SiS, är enligt 5:20 § SoL (egen ändring)central förvaltningsmyndighet för dessa hem. SiS ansvarar enligt sin instruktion (1993:877) för planering, ledning, drift av och tillsyn över institutionerna samt anvisning av plats till dessa. Med undantag av ett fåtal platser är samtliga de LVM-institutioner för vilka SiS är huvudman inrättade för särskilt noggrann tillsyn enligt 23 § LVM.
SiS anvisar efter framställan från socialtjänsten plats på ett LVM-hem. Det gäller såväl vid omedelbart omhändertagande som i de fall socialnämnden har för avsikt att lämna ansökan om vårdbeslut enligt 11 § LVM. SiS platsanvisning är inget beslut och kan därför inte överklagas. Vården skall inledas på ett LVM-hem eller på sjukhus om förutsättningarna för sjukhusvård är uppfyllda. Socialtjänsten ansvarar för att missbrukaren kommer under bedömning av om vården bör inledas på sjukhus samt att de praktiska frågorna i samband med det ordnas.
LVM-hemmet har såväl vård- som behandlingsansvar för missbrukaren under vårdtiden. Socialnämndens övergripande ansvar för den enskilde gäller dock oförändrat under vårdperioden. Syftet med tvångsvården är att motivera missbrukaren för fortsatt behandling i frivillig form. Den intagne missbrukaren skall därför så snart som möjligt få tillfälle att pröva vårdformer utanför LVM-hemmet. Innan vård i annan form enligt 27 § LVM inleds skall socialnämnden enligt 28 § LVM upprätta en plan för fortsatt vård. Beslut om vård i annan form fattas av föreståndaren för LVM-hemmet. Det åligger dock socialnämnden att se till att sådan vård anordnas.
Huvudmannen för LVM-hemmen får enligt lagen (1996:981) om besöksinskränkningar vid viss tvångsvård besluta om allmänna besökstider. Huvudmannen får också i särskilda fall besluta om besöksrestriktioner, om det är nödvändigt med hänsyn till vårdens bedrivande, risken för överförande av smitta eller skyddet av den enskilde vårdtagarens personliga integritet.