Syftet med vården
När är LVM tillämpligt ?
Ålder
Typ av missbruk
Fortgående missbruk
Vårdbehov
Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt.
Hälsoindikation
Social indikation
Våldsindikation
Gravida kvinnor med pågående missbruk
Anmälningsskyldighet
Läkares anmälningsplikt
Uppgiftsskyldighet
Utredning och ansökan om vård
Socialnämnden inleder utredning
Utredningen
Läkarundersökning och läkarintyg
Polishandräckning
Avslutning av utredning
Delegering av beslut i LVM
Kompletterade beslutanderätt
Ansökan om vård
Ansökan om plats på LVM-institution
Snabbchecklista för ansökan
Dom verkställighet tidsräkning
Effektiv vårdtid
Sjukhusvård under LVM-vård
Efter LVM-vården
Omedelbart omhändertagande
Socialnämnden beslutar om ett omedelbart omhändertagande
Beslut
Verkställighet/handräckning
Beslutet underställs förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten prövar beslutet
Kommunicering enligt 16 § LVM
§ 13 upphör att gälla
Socialnämnden återkallar beslutet om omedelbart omhändertagande
Tidsfrister
Snabbchecklista för omedelbart omhändertagande
Begär dom direkt - tjäna pengar.
Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt
Processföring
Muntlig förhandling
Förhör
Sakkunnig
Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten
Verkställighet
§ 27 placering
Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet
LVM-vårdens upphörande
Vård enligt LVM eller LPT?
Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar
Kommunerans ansvar för missbrukare med psykisk störning
Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården
Psykiatrisk tvångsvård
Huvuddragen i LPT
LVM och eller LPT
Tillsyn
Bestämmelser om handläggningen
Skyndsamhet
Förvaltningsrättens tidsfrist vid § 13 omhändertagande
Rätten till muntlig förhandling
Delgivning
Rätten till offentligt biträde
§ 13 omhändertagande gäller omedelbart
Åtalsprövning och överlämnande till särskild vård
Lagtext
Allmänna råd
Dokumentation
LVM och eller LPT?
Ibland kan problem uppstå då det gäller att särskilja socialtjänstens och psykiatrins ansvar för att en missbrukare bereds vård. Socialtjänsten har huvudansvaret för vård och behandling av missbrukare. Vissa uppgifter inom missbrukarvården åvilar dock hälso- och sjukvården. En sådan uppgift är att svara för medicinsk avgiftning (t.ex. kortvariga insatser i abstinensfasen) och behandling av akuta psykiska komplikationer. Ibland ges mer långvarig vård vid toxiska psykoser eller allvarligare psykiska tillstånd som kan följa på missbruk.
I förarbetena till LPT (prop. 1990/91:58, s. 92) behandlas frågan om ansvarsfördelningen mellan psykiatrin och socialtjänsten vad gäller missbrukare med psykiska störningar. Föredragande statsråd konstaterar där att kombinationen en primär psykisk störning och ett till denna störning sekundärt missbruk är förhållandevis vanligt. Är den psykiska störningen tillräckligt svår bör behandlingsuppgiften falla inom psykiatrins ansvarsuppgifter, också om det finns en kombinationsproblematik med ett intensivt missbruk.
Om däremot missbruket bedöms vara det primära och tvångsåtgärder nödvändiga, bör LVM i första hand tillämpas och psykiatrisk tvångsvård vara en sista utväg för att klara de allvarliga psykiska komplikationerna till missbruket (prop. 1990/91:58, s. 93 och Socialstyrelsens allmänna råd 1991:9 LPT. Tillämpning av lagen om psykiatrisk tvångsvård ). Eftersom både beslut om LVM och LPT kan överklagas kan det ytterst bli domstol som avgör vilken av lagarna som får anses tillämplig.
/Fotnot: Utgiven i den särskilda skriftserien "Allmänna räd från Socialstyrelsen"/
Enligt 4 § andra stycket LVM kan beslut om vård enligt LVM fattas även om någon för en kortare tid ges vård med stöd av LPT, t.ex. vid korttidsvård av en missbrukare som drabbats av alkoholpsykos under abstinens. Om psykiatrisk tvångsvård behövs under längre tid bör LVM-vården upphöra genom att patienten skrivs ut från LVM-hemmet. Psykiatrisk tvångsvård får inte bedrivas på LVM-hem.