Syftet med vården
När är LVM tillämpligt ?
Ålder
Typ av missbruk
Fortgående missbruk
Vårdbehov
Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt.
Hälsoindikation
Social indikation
Våldsindikation
Gravida kvinnor med pågående missbruk
Anmälningsskyldighet
Läkares anmälningsplikt
Uppgiftsskyldighet
Utredning och ansökan om vård
Socialnämnden inleder utredning
Utredningen
Läkarundersökning och läkarintyg
Polishandräckning
Avslutning av utredning
Delegering av beslut i LVM
Kompletterade beslutanderätt
Ansökan om vård
Ansökan om plats på LVM-institution
Snabbchecklista för ansökan
Dom verkställighet tidsräkning
Effektiv vårdtid
Sjukhusvård under LVM-vård
Efter LVM-vården
Omedelbart omhändertagande
Socialnämnden beslutar om ett omedelbart omhändertagande
Beslut
Verkställighet/handräckning
Beslutet underställs förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten prövar beslutet
Kommunicering enligt 16 § LVM
§ 13 upphör att gälla
Socialnämnden återkallar beslutet om omedelbart omhändertagande
Tidsfrister
Snabbchecklista för omedelbart omhändertagande
Begär dom direkt - tjäna pengar.
Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt
Processföring
Muntlig förhandling
Förhör
Sakkunnig
Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten
Verkställighet
§ 27 placering
Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet
LVM-vårdens upphörande
Vård enligt LVM eller LPT?
Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar
Kommunerans ansvar för missbrukare med psykisk störning
Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården
Psykiatrisk tvångsvård
Huvuddragen i LPT
LVM och eller LPT
Tillsyn
Bestämmelser om handläggningen
Skyndsamhet
Förvaltningsrättens tidsfrist vid § 13 omhändertagande
Rätten till muntlig förhandling
Delgivning
Rätten till offentligt biträde
§ 13 omhändertagande gäller omedelbart
Åtalsprövning och överlämnande till särskild vård
Lagtext
Allmänna råd
Dokumentation
Uppgiftsskyldighet
Myndigheter som enligt 6 § första stycket LVM är skyldiga att anmäla till socialnämnden om de får kännedom om att någon behöver vård enligt LVM är också enligt 7 § andra stycket LVM skyldiga att lämna socialtjänsten alla uppgifter som kan vara av betydelse för en sådan utredning. Det gäller också i de fall myndigheten i fråga inte känner till att missbrukaren är i behov av tvångsvård. Myndigheter som omfattas av anmälningsskyldigheten har således också uppgiftsskyldighet. Denna skyldighet gäller inte myndigheter inom hälso- och sjukvården.
Läkares anmälningsskyldighet är begränsad till de fall missbrukaren inte kan beredas vård av läkaren eller i övrigt inom sjukvården. Med läkarens anmälningsskyldighet följer också en skyldighet att lämna uppgifter om det förhållande anmälningsplikten omfattar. Denna uppgiftsskyldighet är alltså inte lika vid som den som gäller för anmälningspliktiga myndigheter enligt 6 § första stycket LVM. Om läkaren anser att vårdmöjligheterna inom sjukvården är tillräckliga, föreligger ingen anmälningsskyldighet. Föreligger däremot inte sådan vårdmöjlighet, är läkaren skyldig att göra anmälan och på förfrågan av socialnämnden uppgiftsskyldig beträffande den som antas vara i behov av vård enligt LVM.
I sekretesslagen finns dessutom en bestämmelse som reglerar möjligheten till uppgiftslämnande också i vissa situationer när det inte föreligger uppgiftsskyldighet. Enligt denna bestämmelse hindrar inte sekretessen att uppgift om en enskild missbrukare eller om hans närstående lämnas från en myndighet inom hälso- och sjukvården eller socialtjänsten till annan sådan myndighet, om det behövs för att missbrukaren skall få nödvändig vård, behandling eller stöd (14 kap. 2 § sjunde stycket SekrL). När det gäller missbrukare skall det vara fråga om ett fortgående missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel samt att missbruket skall vara allvarligt och ha en viss varaktighet. Missbruket behöver dock inte vara så allvarligt att samtliga förutsättningar för tvångsvård är uppfyllda. Sekretesslagens bestämmelser innebär inte att de berörda myndigheterna har uppgiftsskyldighet.