LVM Kommentarer
Textstorlek: [+] [-]

Syftet med vården

När är LVM tillämpligt ?

Ålder

Typ av missbruk

Fortgående missbruk

Vårdbehov

Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt.

Hälsoindikation

Social indikation

Våldsindikation

Gravida kvinnor med pågående missbruk

Anmälningsskyldighet

Läkares anmälningsplikt

Uppgiftsskyldighet

Utredning och ansökan om vård

Socialnämnden inleder utredning

Utredningen

Läkarundersökning och läkarintyg

Polishandräckning

Avslutning av utredning

Delegering av beslut i LVM

Kompletterade beslutanderätt

Ansökan om vård

Ansökan om plats på LVM-institution

Snabbchecklista för ansökan

Dom verkställighet tidsräkning

Effektiv vårdtid

Sjukhusvård under LVM-vård

Efter LVM-vården

Omedelbart omhändertagande

Socialnämnden beslutar om ett omedelbart omhändertagande

Beslut

Verkställighet/handräckning

Beslutet underställs förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten prövar beslutet

Kommunicering enligt 16 § LVM

§ 13 upphör att gälla

Socialnämnden återkallar beslutet om omedelbart omhändertagande

Tidsfrister

Snabbchecklista för omedelbart omhändertagande

Begär dom direkt - tjäna pengar.

Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt

Processföring

Muntlig förhandling

Förhör

Sakkunnig

Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten

Verkställighet

§ 27 placering

Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet

LVM-vårdens upphörande

Vård enligt LVM eller LPT?

Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar

Kommunerans ansvar för missbrukare med psykisk störning

Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården

Psykiatrisk tvångsvård

Huvuddragen i LPT

LVM och eller LPT

Tillsyn

Bestämmelser om handläggningen

Skyndsamhet

Förvaltningsrättens tidsfrist vid § 13 omhändertagande

Rätten till muntlig förhandling

Delgivning

Rätten till offentligt biträde

§ 13 omhändertagande gäller omedelbart

Åtalsprövning och överlämnande till särskild vård

Lagtext

Allmänna råd

Dokumentation

Processföring

Förvaltningsdomstolarnas avgöranden skall grundas på vad som framgår av handlingarna och vad som i övrigt förekommit i målet. Det kan innebära att socialnämnden får anledning att gå i svaromål på uppgifter och åsikter som framförts i yttranden från missbrukaren eller hans biträde. Särskilt om det gäller uppgifter som missbrukaren har bestridit kan det motivera att socialnämnden närmare styrker sina uppgifter i utredningen. Om helt nya uppgifter framförts av missbrukaren eller hans biträde, kan socialnämnden i vissa fall behöva ytterligare tid för att kontrollera dessa. Domstolarna är emellertid restriktiva med att medge en sådan begäran. Om uppgifterna inte bemöts, kan de komma att godtas av rätten.

Vid underställning av beslut om omedelbart omhändertagande är det särskilt viktigt att socialnämnden belyser frågan om varför rättens beslut om tvångsvård inte kan avvaktas. Det är vidare viktigt att nämndens tidigare försök att motivera missbrukaren till frivillig vård samt de konkreta erbjudanden om frivilliga insatser som har erbjudits honom är dokumenterade. Om klienten samtycker till frivillig vård eller annan vård än den som har angetts i vårdplanen, måste socialnämnden kunna redogöra för sin uppfattning att vårdbehovet inte kan tillgodoses genom sådan vård.

Processen är avslutad först när rättens beslut eller dom har avkunnats eller meddelats. Att dom har meddelats innebär att rättens avgörande har dokumenterats och hållits tillgänglig för parterna. Ibland avkunnas dom i direkt anslutning till muntlig förhandling. Detta innebär att parterna får ett muntligt beslut om rättens avgörande och skälen härför. Därefter sänds domen i skriftlig form inom en vecka till parterna. I dessa fall är det brukligt att rätten lämnar ett skriftligt s.k. besluts- eller domsbevis.