Syftet med vården
När är LVM tillämpligt ?
Ålder
Typ av missbruk
Fortgående missbruk
Vårdbehov
Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt.
Hälsoindikation
Social indikation
Våldsindikation
Gravida kvinnor med pågående missbruk
Anmälningsskyldighet
Läkares anmälningsplikt
Uppgiftsskyldighet
Utredning och ansökan om vård
Socialnämnden inleder utredning
Utredningen
Läkarundersökning och läkarintyg
Polishandräckning
Avslutning av utredning
Delegering av beslut i LVM
Kompletterade beslutanderätt
Ansökan om vård
Ansökan om plats på LVM-institution
Snabbchecklista för ansökan
Dom verkställighet tidsräkning
Effektiv vårdtid
Sjukhusvård under LVM-vård
Efter LVM-vården
Omedelbart omhändertagande
Socialnämnden beslutar om ett omedelbart omhändertagande
Beslut
Verkställighet/handräckning
Beslutet underställs förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten prövar beslutet
Kommunicering enligt 16 § LVM
§ 13 upphör att gälla
Socialnämnden återkallar beslutet om omedelbart omhändertagande
Tidsfrister
Snabbchecklista för omedelbart omhändertagande
Begär dom direkt - tjäna pengar.
Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt
Processföring
Muntlig förhandling
Förhör
Sakkunnig
Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten
Verkställighet
§ 27 placering
Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet
LVM-vårdens upphörande
Vård enligt LVM eller LPT?
Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar
Kommunerans ansvar för missbrukare med psykisk störning
Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården
Psykiatrisk tvångsvård
Huvuddragen i LPT
LVM och eller LPT
Tillsyn
Bestämmelser om handläggningen
Skyndsamhet
Förvaltningsrättens tidsfrist vid § 13 omhändertagande
Rätten till muntlig förhandling
Delgivning
Rätten till offentligt biträde
§ 13 omhändertagande gäller omedelbart
Åtalsprövning och överlämnande till särskild vård
Lagtext
Allmänna råd
Dokumentation
Socialnämnden inleder utredning
Socialnämndens utredningsskyldighet regleras i 11:1 § SoL och 7 § LVM. Socialnämndens skyldighet att utan dröjsmål inleda utredning om nämnden har fått kännedom om en missbrukares allvarliga situation framgår av bestämmelsen i 11:1 § SoL. Enligt 7 § LVM skall nämnden inleda utredning när det kan finnas skäl att bereda någon tvångsvård. Nämndens prövning måste därför inriktas på huruvida det kan föreligga skäl för tvångsvård. Om det vid en första bedömning framkommer att det inte kan föreligga förutsättningar för tvångsvård enligt 4 § LVM, får inte utredning inledas mot den enskildes vilja.
Ett LVM-ärende kan initieras genom att t.ex. en anhörig vänder sig till socialnämnden. I specialmotiveringen till 7 § LVM (prop. 1987/88:147, s. 94) görs en hänvisning till motiven till 10:1 Sol (egen ändring) (prop. 1979/80:1, del A s. 562) som bl.a. anger följande: "En viktig bedömning, som dock alltid bör göras innan utredning sätts igång, är huruvida de sakförhållanden som har påkallat utredningen kan leda till någon åtgärd av nämnden. Utredning bör alltså inte vidtas om det redan från början står klart att nämnden inte kan eller bör vidta några åtgärder."
Även om situationen inte är så allvarlig att det kan finnas skäl att bereda någon tvångsvård kan socialnämnden inleda utredning om den enskilde samtycker till det. Vid en sådan är emellertid bestämmelserna i LVM om bl.a. läkarundersökning och polishandräckning inte tillämpliga.