LVM Kommentarer
Textstorlek: [+] [-]

Syftet med vården

När är LVM tillämpligt ?

Ålder

Typ av missbruk

Fortgående missbruk

Vårdbehov

Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt.

Hälsoindikation

Social indikation

Våldsindikation

Gravida kvinnor med pågående missbruk

Anmälningsskyldighet

Läkares anmälningsplikt

Uppgiftsskyldighet

Utredning och ansökan om vård

Socialnämnden inleder utredning

Utredningen

Läkarundersökning och läkarintyg

Polishandräckning

Avslutning av utredning

Delegering av beslut i LVM

Kompletterade beslutanderätt

Ansökan om vård

Ansökan om plats på LVM-institution

Snabbchecklista för ansökan

Dom verkställighet tidsräkning

Effektiv vårdtid

Sjukhusvård under LVM-vård

Efter LVM-vården

Omedelbart omhändertagande

Socialnämnden beslutar om ett omedelbart omhändertagande

Beslut

Verkställighet/handräckning

Beslutet underställs förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten prövar beslutet

Kommunicering enligt 16 § LVM

§ 13 upphör att gälla

Socialnämnden återkallar beslutet om omedelbart omhändertagande

Tidsfrister

Snabbchecklista för omedelbart omhändertagande

Begär dom direkt - tjäna pengar.

Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt

Processföring

Muntlig förhandling

Förhör

Sakkunnig

Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten

Verkställighet

§ 27 placering

Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet

LVM-vårdens upphörande

Vård enligt LVM eller LPT?

Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar

Kommunerans ansvar för missbrukare med psykisk störning

Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården

Psykiatrisk tvångsvård

Huvuddragen i LPT

LVM och eller LPT

Tillsyn

Bestämmelser om handläggningen

Skyndsamhet

Förvaltningsrättens tidsfrist vid § 13 omhändertagande

Rätten till muntlig förhandling

Delgivning

Rätten till offentligt biträde

§ 13 omhändertagande gäller omedelbart

Åtalsprövning och överlämnande till särskild vård

Lagtext

Allmänna råd

Dokumentation

Vårdbehov

I prop. 1981/82:8 underströks att det inte behövde föreligga ett akut behov av avgiftning för att LVM skulle vara tillämplig. Den enskildes behov av vård skulle vara avgörande för om lagen borde tillämpas eller ej. Resonemanget förstärktes ytterligare i samband med omarbetningen av lagen år 1988. Ett allvarligt missbruk som kräver snabba och kraftfulla insatser för att bryta en ogynnsam utveckling är tillräcklig grund för ett ingripande enligt LVM. I prop. 1987/88:147, s. 45 gav föredragande departementschef uttryck för uppfattningen att LVM borde möjliggöra ett tidigare ingripande än vad man dittills utgått från i den praktiska tillämpningen i många fall, särskilt vid ett allvarligt missbruk hos de yngre av de vuxna missbrukarna.

Det reses inga krav på att missbrukaren skall ha åsamkats skada till följd av missbruket för att LVM skall kunna tillämpas. Det räcker med att missbrukaren på grund av ett mycket allvarligt missbruk har råkat i eller riskerar att råka i en nödsituation som allvarligt hotar hans hälsa och välfärd. Förutsättningen är att vårdbehovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Regeringsrätten avgjorde år 1990 ett mål (RÅ 1990 ref 16) där man ansåg att det förelåg förutsättningar för tvångsvård. I det aktuella fallet kunde konstateras att alkoholmissbruket dominerade individens livsföring utan att det för den skull hade orsakat honom några påvisbara medicinska skador. Alkoholmissbruket bedömdes dock allvarligt äventyra hans möjligheter att leva ett människovärdigt liv.